
Od veganske slanine do lekovitih gljiva: Posetili smo BeGeVege festival i otkrili zanimljive priče izlagača
Ove godine posetili smo BeGeVege festival, koji se u subotu održao u KC Gradu. Atmosfera je bila inspirativna, prostor je vrvio ljudima željnim dobre hrane, zanimljivih proizvoda i druženja sa istomišljenicima. Festival je okupio ljubitelje veganskog i održivog načina života, ali i one radoznale koji su želeli da probaju nešto novo, saznaju više o zdravoj ishrani i podrže lokalne proizvođače.
Posetioci su mogli da probaju razne veganske specijalitete, od slanih jela i peciva do slatkiša i napitaka, ali i da upoznaju brendove koji nude prirodnu kozmetiku, eko-proizvode za domaćinstvo i održivu modu. Festival je, osim uživanja u ukusima, pružao i edukativni deo radionice, predavanja i tribine o zdravoj ishrani, zaštiti životinja i održivosti.

Brendovi i inicijative koje inspirišu
Na BeGe Vege festivalu zaustavili smo se kod štanda Hygge Botanical Cosmetics (@hygge.kozmetika), brenda koji nas je odmah privukao svojom jednostavnom, skandinavskom estetikom. Iza ove male radionice stoje četiri žene iz iste porodice - deo tima iz Srbije, deo iz Skandinavije, koje su spojile lokalno i nordijsko u jedan održiv koncept prirodne, veganske kozmetike. Kako su nam rekli, deo sirovina nabavljaju od domaćih proizvođača, a deo iz Skandinavije, prateći ideju minimalizma i svesne potrošnje. Njihovi proizvodi su kreirani tako da odgovaraju određenim tipovima kože, bez preterivanja i hiperprodukcije. Posebno nam se dopalo to što ceo brend sada promoviše pro-age pristup, odnosno zdrav odnos prema starenju. Sve što prave bazirano je na biljnim uljima, ekstraktima, esencijalnim uljima i bioaktivnim supstancama, a iza svega stoji ljubav prema prirodi, jednostavnosti i ideja da se čovek i priroda vrate u sklad.

Pažnju nam je privukao i Lešnikovac (@lesnikovac_original2025). Odmah smo osetili miris prave, domaće priče. Iza ovog brenda stoji porodično poljoprivredno gazdinstvo Agrar Gajić iz Divaca kod Valjeva, koje od 2015. godine uzgaja italijanske sorte lešnika na oko tri hektara. Kako su nam rekli, zbog niske otkupne cene odlučili su da sami naprave gotove proizvode i to od svog lešnika, bez kompromisa u kvalitetu. Njihovi namazi ne sadrže brašno ni dodatna ulja, zaslađeni su organskim kokosovim šećerom ili prirodnim zaslađivačima, a umesto industrijskih dodataka koriste kakao puter i kokosov protein. Posebno im je važno što je njihov lešnik bez ostataka pesticida, jer, kako kažu, „to je često važnije i od organske oznake“. Sve rade porodično s idejom da svaka teglica bude ograničena serija.

Posle kozmetike i slatkih namaza, posebnu pažnju nam je privukao štand Long Life (@long.life.srbija). Iza ovog brenda krije se snažna, lična priča Darka Stojakovića, osnivača koji je još kao vrlo mlad preživeo tešku borbu s malignim tumorom. Nakon što su mu lekari prognozirali neizvestan ishod, Darko je, gotovo slučajno, čuo za reiši gljivu. Počeo je da je koristi u trenutku kada mu je telo već bilo iscrpljeno od hemoterapije, a kako sam kaže, upravo je tada osetio prve znake oporavka - povratio je snagu, apetit i volju. Tri meseca kasnije, kontrolni nalazi pokazali su da bolest nije napredovala. Ta lična transformacija postala je osnova brenda Long Life, vere u moć prirode, ali i u sposobnost tela da pronađe put ka ozdravljenju kada mu se pruži prava podrška. Luka, jedan od članova tima, ispričao nam je da je i njihova porodična priča počela iz slične potrebe, kada je njegova baka obolela od karcinoma dojke - tada su prvi put su čuli za reiši i odlučili da istraže sve o njenim lekovitim svojstvima.
Danas Long Life nije samo ime, već poruka. Njihov posvećeni tim bavi se uzgojem i preradom lekovitih gljiva poput kordicepsa, ćuranovog repa, reišija i lavlje grive, a uskoro će ponuditi i svoju kombuhu. U moru brendova koji nude instant rešenja, Long Life deluje iskreno i smireno. Njihova filozofija je jednostavna - sve polazi iz prirode, a zdravlje se gradi iznutra, strpljenjem, poverenjem i verom u ono što nam ona nudi.

Na festivalu smo upoznali i Slavnu Momirović, osnivačicu brenda Vegana iz Sombora (@veganasombor), koja nam je ispričala kako je još devedesetih postala vegan, u vreme kada u Srbiji gotovo da nije bilo ničega biljnog za pojesti. „Morala sam sve sama da pravim“, rekla nam je kroz osmeh, „i tako je iz potrebe nastala cela ova priča.“ Iz lične borbe da pronađe alternativu za meso, Slavna je razvila čitav niz domaćih proizvoda: vegansku slaninu, čvarke, šnicle, kulen, paštete i biljni sir od suncokreta. Sve je to danas deo porodičnog biznisa koji traje već više od decenije.

Bio Vita (@biovita.bg), mala zanatska radnja već 13 godina pokazuje da biljna ishrana ne mora biti ni bleda ni skupa, već bogata ukusima i pažnjom u svakoj komponenti. Sve što nude prave ručno, u pripremi ne koriste aditive, konzervanse, ni veštačke zaslađivače, već biraju kvalitetne, lokalne sastojke i zdrave zamene poput ječmenog slada i fruktoze.
U razgovoru sa vlasnicima otkrili smo da Bio Vita privlači i one koji nisu vegani, ali žele da probaju poznate ukuse u novom, zdravijem obliku - zato ne čudi što se njihov veganski giros i karbonara najbrže prodaju. Sve počinje od ručnog rada i želje da se pokaže koliko biljka može biti moćna kada se spremi s ljubavlju.

Na festivalu smo svratili i do štanda Gazdinstva Petrović (@gazdinstvo__petrovic), smeštenog u podnožju Kopaonika, koje se ponosi svojim organskim voćem i povrćem uzgajanim na 1300 metara nadmorske visine. Njihova misija je jednostavna - sve što ubiru i obrađuju mora zadrži prirodan ukus, miris i hranljive vrednosti. Plodovi se pažljivo biraju i prerađuju po tradicionalnim recepturama koje se prenose s kolena na koleno, a proizvodi u teglicama i flašama sadrže isključivo 100% voća i povrća, bez ostataka pesticida ili hemikalija.

Posetili smo i štand Organic Center-a i zaista su ostavili snažan utisak. Proizvodi su nežni, mirisni i u potpunosti posvećeni očuvanju planete. Organic Centar se zalaže za održivost, smanjenje plastičnog otpada i korišćenje prirodnih, neškodljivih sastojaka. Njihova misija je da pruže proizvode koji su dobri za ljude i planetu, sa naglaskom na kvalitet, sigurnost i ekološku odgovornost.
ECOEGG, ekološki deterdžent za veš u obliku jajeta, pravi je primer - kuglice su napravljene od prirodnih minerala i keramike, bez toksičnih hemikalija, parabena, SLS/SLES-a, mikroplastike ili palminog ulja, što ih čini pogodnim čak i za osetljivu kožu i najmlađe. Pored toga, brend nudi i liniju za čišćenje domaćinstva, Ecos3, koja je veganska, dermatološki testirana i potpuno bez štetnih hemikalija. Za ljubitelje prirodne nege tu je Ecowell, organska kozmetika sa međunarodnim sertifikatima ICEA i Cosmos Organic, koja koristi isključivo biljne i veganske sastojke, a proizvodnja je pažljivo kontrolisana i upakovana u ekološki prihvatljivu ambalažu. Sve zajedno pokazuje posvećenost brenda održivosti, kvalitetu i nežnom, svesnom pristupu svakodnevnoj nezi.

Glas životinja
Pored brendova i proizvoda, festival je bio mesto gde su se predstavila i brojna udruženja posvećena zaštiti životinja. Tu su posetioci mogli da se upoznaju sa radom organizacija koje svakodnevno rade na poboljšanju života napuštenih i ugroženih životinja, da saznaju više o njihovim aktivnostima i načinima na koje mogu pomoći. Festival je tako pružio priliku da se oseti koliko je zajednički rad i empatija prema životinjama važan za našu zajednicu.

Među njima je i udruženje Nada za životinje Riska (@animalhope.riska), koje upravlja prihvatilištem za napuštene pse u Beogradu. Osnovano 2013. godine, ovo udruženje se zalaže za prava životinja, sistemska rešenja u zaštiti svih vrsta, ali i za opštu humanizaciju društva. Sve životinje u prihvatilištu su čipovane, vakcinisane i sterilisane, a tim se trudi da im obezbedi kvalitetan život, iako kapaciteti prihvatilišta omogućavaju smeštaj do 200 pasa. Pored pasa, u prihvatilištu imaju i jedno prase, a njihov rad u velikoj meri zavisi od donacija građana i pravnih lica. Udruženje je posvećeno pronalaženju udomitelja za životinje i edukaciji javnosti o odgovornom i saosećajnom odnosu prema životinjama.

Ovi izlagači i udruženja su festivalu dali posebnu toplinu i pokazali da veganski, ekološki i humanitarni pokreti često idu ruku pod ruku. Svaki štand, svaka priča i svaki osmeh posetilaca podsećali su koliko zajedništvo, svest i kreativnost mogu da inspirišu i podstaknu ljude da žive odgovornije, saosećajnije i održivije. Atmosfera festivala je pokazala da veganski i ekološki pokreti nisu samo trend, već pokret koji okuplja ljude oko ideje da svet možemo učiniti boljim.
Plantbased.rs Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.