Zašto krzno više nije simbol luksuza: Modni giganti prelaze na empatiju i poštovanje prema prirodi
Moda se menja, i to onako kako bi mnogi od nas želeli da je menjala kurs mnogo ranije. Posle godina polemika, luksuznih izgovora i lažnih obećanja o „etičkom“ krznu, jedno od najvećih imena svetske modne industrije konačno povlači jasnu liniju - krzno odlazi u prošlost.
U okviru nove strategije održivosti, izdavačka kuća Condé Nast, koja stoji iza magazina kao što su Vogue, Glamour, Vanity Fair i Allure, objavila je da više neće prikazivati novo životinjsko krzno - ni u editorijalima, ni u reklamnim kampanjama. Ova odluka označava važan preokret u modnim medijima, koji decenijama oblikuju pojam luksuza i uticaja u svetu stila.
U saopštenju su pojasnili da će izuzetak biti samo slučajevi kada se životinjski nusproizvodi koriste iz nužde, kao što to rade neke tradicionalne i autohtone zajednice. Međutim, istakli su da komercijalno krzno više neće imati mesto u njihovim publikacijama.
Kraj jedne ere
Ovo nije iznenađenje za one koji prate tokove održive mode. Poslednjih godina gotovo su se svi veliki brendovi - Gucci, Balenciaga, Dolce & Gabbana i Saint Laurent, već odrekli životinjskog krzna. Razlog? Kombinacija etičkog pritiska, promenjenih potrošačkih vrednosti i činjenice da krzno odavno više nije simbol luksuza, već okrutnosti.
Već 2021. godine, magazin Elle je postavio novi standard kada je zabranio krzno u svih svojih 45 izdanja širom sveta, a sada mu se pridružuje i Vogue, čime se dodatno učvršćuje globalni trend prelaska na održive i humane materijale.
Zašto je ovo važnije nego što izgleda
Krzno je, pored etičkog aspekta, i ozbiljan ekološki problem. Proizvodnja jednog jedinog krznenog kaputa zahteva ogromne količine resursa i hemikalija, dok farme krzna doprinose zagađenju zemljišta i emisiji gasova sa efektom staklene bašte.Istraživanja pokazuju da je ugljenični otisak samo jedne kože nerca ekvivalentan dnevnom zagađenju koje proizvede prosečan stanovnik Finske, dok je otisak kože lisice čak tri puta veći.
Dakle, ovo nije samo simboličan čin, već korak ka industriji koja mora ozbiljno da preispita svoju ulogu u klimatskoj krizi.
Više od mode
Novi pristup Condé Nasta ide dalje od zabrane krzna. Njihova strategija uključuje edukaciju o ekološkim temama, transparentnost lanca snabdevanja i rad na postizanju neto nultih emisija. U prevodu - ne radi se više samo o izgledu stranica, već o vrednostima koje te stranice prenose.
Odlazak Ane Vintur sa mesta glavne urednice Vogue-a, figure koja je decenijama bila simbol modne industrije, simbolično zatvara jedno poglavlje. Novi „Vogue“ pokušava da reflektuje duh vremena: manje eksploatacije, više odgovornosti.
Krzno više nije sinonim za eleganciju, već za zastareli način razmišljanja. Ovakva odluka samo potvrđuje ono što je već postalo očigledno - moda koja ima budućnost je ona koja ne počiva na tuđem stradanju.