Obratite pažnju koje pivo pijete, ako vam je na srcu dobrobit životinja
Meso, prerađevine, mlečni proizvodi, obuća – neki su od očiglednih proizvoda koji uključuju eksploataciju životinja. Ipak, veliki je broj proizvoda koji, na iznenađenje nas potrošača, sadrže životinjske sastojke ili ih koriste u proizvodnji.
Mnogi ljubitelji životinja su pribegli veganskom stilu života, ili su mu sve bliži, kako bi uskladili svoja uverenja i svoje svakodnevne potrošačke navike. Brz tempo života često čini da olako odbacimo ili potisnemo misli o tome kako naši svakodnevni izbori utiču na svet oko nas ili druge koji, za razliku od nas, nemaju izbor. Nauka nas pak upozorava da je za naše mentalno zdravlje i osećaj zadovoljstva životom, jako važno da uskladimo svoja najdublja uverenja sa svojim postupcima. Tako ćemo, kažu psiholozi, biti zadovoljniji, srećniji i lakše doći do onog osećanja unutrašnje ravnoteže koje svi priželjkujemo.
Danas ćemo se osvrnuti na pivo, kao jedno od najprodavanijih pića. Da li je pivo etički izbor, ili i ono može sadržati životinjske sastojke?
Proces proizvodnje omiljenog alkoholnog pića uključuje ponekad neke iznenađujuće sastojke
Po pravilu, glavni sastojci korišćeni u proizvodnji piva su: voda, hmelj, kvasac i žitarice (obično ječam, ali i pšenica, pirinač,…). Međutim, pivare koriste i dodatne sastojke da poboljšaju ukus svog piva. Takođe, sam proces proizvodnje može ukljlučivati sastojke koji potiču od životinja.
Jedna od faza u proizvodnji piva je filtracija, kada se otklanja talog nakon fermentacije. On može negativno uticati na izgled i ukus krajnjeg proizvoda. Neke kompanije na žalost u procesu filtracije piva još uvek koriste želatin koji je životinjskog porekla, a neke i isinglas, koji se dobija iz ribljeg mehura. Čak je i sušeni albumin (iz belanaca) do pre nekog vremena korišćen za filtraciju piva.
Na sreću, ovo su uglavnom prevaziđena tehnologije, pa većina brendova danas koristi modernije filtracione sisteme koji ne uključuju životinjske sastojke.
Finese u ukusu i zanatska proizvodnja piva
Osim prečišćavanja piva, neophodno je obezbediti stabilnost pene, dozirati slatkoću, poboljšati ukus – i u ovim fazama se pojedini proizvođači odlučuju da dodaju sastojke životinjskog porekla. Laktoza (šećer iz mleka) se povremeno dodaje u pivo kako bi dobilo slast. Neki proizvođači iz istog razloga dodaju med, što je obično nagovešteno u imenu proizvoda.
Kazein (protein iz mleka) u proizvodni piva ponekad koristi radi smanjenja zamućenosti piva tako što se vezuje se za čestice nečistoće olakšavajući tako njihovo odstranjivanje. Neki proizvođači mogu se odlučiti da kao „prirodni poboljšivač ukusa“ dodaju kastoreum (izlučevinu dabrovih žlezda). Ovo je dosta retka praksa kojoj pribegavaju neki proizvođači zanatskih (kraft) piva, pa obratite pažnju ako ste ljubitelj „egzotične“ vrste piva, a ne želite da doprinosite patnji životinja.
Sastojci koji se koriste za filtriranje i rafinisanje piva koji su „vegan frendli“
Na sreću moderna tehnologija i preferencije etički prihvatljivijih brendova od strane potrošača, teraju sve veći broj njih da napusti sastojke životinjskog i primenjuje isključivo alterantivne - biljnog, mineralnog ili industrijskog porekla. Bentonit (mineral iz vulkanskog praha), karagenan (dobija se iz vrste alge), PVPP (sintetički polimer), silika gel (dobija se iz SiO2, iz peska), aktivni ugalj, pektinaza (enzim dobiven iz gljivica ili bakterija) – neki su od danas najkorišćenijih sastojaka u različitim fazama proizvodnje piva.
Kako da znate da li proizvođač vašeg omiljenog piva ima etičku proizvodnju
Nije lako ovo znati sa sigurnošću, zbog toga što različite zemlje imaju različitu regulativu u pogledu obaveza deklarisanja sastojka koji se koriste u proizvodnji piva. Ono što sigurno možete videti sa deklaracije je da li neko pivo sadrži sastojak koji je klasifikovan kao alergen. To znači da bi laktoza ili kazein morali biti istaknuti na deklaraciji. Međutim, za ostale životinjske sastojke ta obaveza uglavnom ne važi.
Za one među nama koji apsolutno preferiraju etički izbor, ostaje da potražimo detaljnije informacije direktno od proizvođača ili u nekoj od baza podataka etičkih brendova koje postoje na Internetu. Jedna od njih je na adresi https://www.barnivore.com . Neki od najprodavanijih brendova koji su „vegan frendli“: Amstel, Bavaria, Beck’s, Birra Moretti, Budweiser, Carlsberg, Corona, Erdinger Weissbier, Guinness, Heineken, Hoegaarden, Sol, Stella Artois, Tuborg. Od domaćih piva, i onih iz regiona, u bazi etičkih proizvođača pronašli smo Lav (Srbija), Nikšićko (Crna Gora) i Ožujsko pivo (Hrvatska).
Plantbased.rs Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.