Da li Veganuary kampanja može da pokrene Srbiju: Probajte biljnu ishranu tokom januara
Veganuary je globalni pokret koji ohrabruje ljude da isprobaju veganski stil života tokom meseca januara (vegan + january). Ova neprofitna organizacija je osnovana u Velikoj Britaniji 2014. godine sa ciljem da inspiriše ljude širom sveta da isprobaju plant based ishranu za bolje zdravlje, ali i zbog ekoloških i etičkih razloga – pozitivnog uticaja na planetu i poboljšanja položaja životinja. Ova organizacija smatra da je najveća prepreka tome da veći broj ljudi usvoji plant based (biljnu) ishranu to što nisu sigurni da je to za njih pravi izbor, ne znaju kako to da urade, niti odakle da počnu. Upravo ove probleme rešava Veganuary, jer tokom meseca januara svake godine svi koji se prijave (registruju) za ovaj izazov, dobijaju besplatno pristup velikom broju korisnih resursa i informacija. Među njima je mnoštvo recepata, veganskih planova ishrane, nutritivnih informacija, kao i saveta o tome kako da tranzicija ka plant based ishrani bude što lakša.
Veganuary pokret je tokom godina privukao milione ljudi širom sveta da isprobaju plant based ishranu, a mnogi od njih su nastavili sa veganskim stilom života i nakon završetka januarskog probnog perioda. Ova organizacija je uspešnim kampanjama inspirisala i mnoge restorane da tokom njihove januarske kampanje uvedu ili prošire svoju vegansku ponudu.
Kampanja Veganuary za 2025. godinu privukla pažnju oglasima koji podstiču na razmišljanje
Provokativne štampane reklame ovogodišnje Veganuary kampanje podstiču ljude da razmisle o poreklu nekih uobičajenih vrsta hrane. Iako većina nas misli da je normalno jesti meso i mesne proizvode, kao i piti mleko, nove Veganuary reklame ove uobičajene vrste hrane predstavljaju uz poruku: „Čudno, zar ne?“ Grafička rešenja ovih upečatljivih oglasa imaju za cilj da nas osveste o realnostima konzumacije životinja, kao što je na primer činjenica da se „kobasice prave tako što se svinje samelju i naguraju u sopstvena creva“. Čudnovatost konzumacije kravljeg mleka Veganuary oglasi vide u tome što je u pitanju hrana koju je priroda namenila telićima, na isti način kao što ljudske majke u svom telu proizvode mleko za svoje bebe. Deo ovogodišnje kampanje je i oglas o tome kako se pilići odgajaju tako da neprirodno brzo rastu, zbog čega često nisu u stanju da stoje na sopstvenim nogama. Ironija je da je upravo njihovo meso kod ljudi sinonim za hranu koja „podstiče izgradnju mišića i zdravog tela“(Čudno, zar ne?).
Šef komunikacija za Veganuary je istakao da je većina nas odrasla na navedenoj hrani kao nečemu što je „normalno“, ali da kada se malo dublje zagledamo u to što jedemo, tek tada postajemo svesni koliko mnoge vrste ove „normalne hrane“ zapravo deluju čudno. On kaže da Veganuary podstiče svakoga od nas da na realan način preispita svoje izbore hrane i to kako oni utiču na životinje i planetu. Ako damo šansu veganstvu tokom januara, možda ćemo lakše shvatiti da je to zapravo mnogo manje čudno od naših trenutnih izbora.
Dometi i uspesi Veganuary pokreta na globalnom nivou
U 2024. godini 25 miliona ljudi je učestvovalo u Veganuary izazovu. U pitanju je globalni fenomen u kome su uzeli učešće ljudi iz svih zemalja sveta osim Severne Koreje. Kampanje su tokom godina podržali mnogi slavni šefovi, ali i slavne ličnosti iz sveta šou biznisa (Pol Makartni, Hoakin Finiks, Bili Ajliš, Ališa Silverston, …). Ove godine jedan od promotera Veganuary izazova je slavni glumac Vudi Harelson.
Anketa iz 2023. godine pokazala je sjajne efekte Veganuary izazova – čak 80% učesnika je nakon završetka januara smanjilo učešće životinjskih proizvoda u svojoj ishrani bar za 50% (pa i više), a 28% je ostalo na potpuno plant based (veganskoj) ishrani. U 2024. godini je namenski za Veganuary lansirano čak 2100 novih veganskih proizvoda i jela na menijima restorana, kako bi se učesnicima izazova omogućila veća dostupnost veganskih opcija.
Pandan svetskom Veganuary-ju u Srbiji – „Vegan izazov“
Ako vam je engleski jača strana i želite da budete deo globalne akcije, možete se registrovati za Veganuary i preko njih doći do svih informacija koje će vam olakšati da tokom januara isprobate da li je biljna ishrana prava stvar za vas. Međutim, za one koji bi ipak srpsku verziju veganskog izazova, preporučujemo da pogledate @veganizazov22 profil na kome osim ideja za fine veganske recepte možete pronaći link za pristup njihovoj facebook grupi. Ulaskom u ovu grupu imaćete na raspolaganju mnoge korisne sadržaje i mogućnost da zajedno sa ostalim učesnicima postavljate pitanja mentorima koji su tu da vam pomognu na putu istraživanja i isprobavanja biljne ishrane.
Onima koje sjajna Veganuary kampanja inspiriše da se upuste u izazov isprobavanja biljne hrane tokom januara, želimo puno sreće! Jedno je sigurno - uživaćete u novom iskustvu, probati puno zanimljive i ukusne hrane, a usput uraditi i nešto dobro za svoje zdravlje, planetu i životinje.
Plantbased.rs Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.