Kraj sintetičke sportske odeće: Under Armour predstavio kompostabilnu kolekciju od biljnih materijala
Kada je reč o sportskoj odeći, Under Armour je godinama poznat po inovacijama u pogledu performansi, ali ovog proleća brend ide korak dalje - u pravcu održivosti. U saradnji sa regenerativnim modnim kolektivom UNLESS, lansirana je nova kolekcija sportske odeće koja se može zakopati u zemlji i prirodno razgraditi. Da, odeća koju bukvalno možete zakopati u svom dvorištu.
Predstavljanje u Milanu
Kolekcija Under Armour-a je premijerno prikazana na Milan Design Week-u, gde je prikazan ceo životni ciklus ovih komada - od biljnih sirovina, preko gotove odeće, do komposta. Ovaj potez direktno se naslanja na sve veću pažnju koju dizajnerska scena posvećuje cirkularnosti i inovacijama u oblasti održivih materijala.
Bez plastike, bez mikroplastike - odeća napravljena samo od biljaka
Kolekcija obuhvata dukseve, majice, šortseve, prsluke, jakne i obuću, a svi proizvodi su izrađeni isključivo od biljnih materijala, bez ikakvih sintetičkih vlakana ili plastike. Među korišćenim materijalima nalaze se:
- kokosove ljuske i prirodni gumeni lateks (za đonove obuće),
- orasi korozo (za dugmiće),
- kapok pamuk (za izolaciju u prslucima i jaknama),
- i klasični pamuk (za majice i druge tekstilne komade).
Uprkos činjenici da su potpuno biorazgradivi i kompostabilni, ovi komadi su dizajnirani tako da zadovolje svakodnevne potrebe u pogledu trajnosti i kvaliteta, uporedivi sa brendovima poput Carhartt ili Champion.
Problem mikroplastike
Jedan od ključnih problema moderne sportske odeće jeste to što se u velikoj meri izrađuje od sintetičkih materijala poput poliestera i najlona, koji potiču iz naftne industrije. Tokom nošenja, a naročito pranjem u veš mašini, ovi materijali ispuštaju mikroskopske plastične čestice, tzv. mikroplastiku - koje završavaju u otpadnim vodama, a zatim i u rekama, okeanima i na kraju u lancu ishrane. Sve češće se otkriva da mikroplastika završava i u ljudskom organizmu - pronađena je u krvi, plućima, pa čak i u placenti, što dodatno pojačava zabrinutost naučne zajednice. Studije pokazuju da čak 70% odeće danas sadrži plastiku, i da je tekstilna industrija jedan od najvećih izvora mikroplastičnog zagađenja. Zato je ova nova kolekcija Under Armour-a i UNLESS-a toliko značajna - jer ne samo da ne sadrži plastiku, već je dizajnirana tako da se u potpunosti vrati prirodi bez ikakvih štetnih ostataka, nudeći održivu alternativu tradicionalnim sportskim materijalima.
Kompostira se - ali ne u ormaru
Za razliku od većine sportske odeće na tržištu koja se pravi od plastike i naftnih derivata, ova kolekcija ne ostavlja za sobom mikroplastiku ni toksične ostatke. Kada se komadi istroše, mogu se zakopati u bašti ili kompostirati industrijski, gde će se u kontrolisanim uslovima razgraditi u roku od nekoliko nedelja.
Ako se neko pita da li može doći do “nestajanja” dok odeća mirno stoji u plakaru - nema mesta za brigu. Proces kompostiranja zahteva specifične uslove vlage, toplote i mikroorganizama koji nisu prisutni u svakodnevnim prostorijama.
Prva kolekcija nakon akvizicije
Ovo je prva velika kolekcija koju je UNLESS lansirao nakon što ga je prošle godine kupio Under Armour. UNLESS je osnovan 2020. godine od strane Eric Liedtkea, bivšeg izvršnog direktora Adidasa. Od samog početka, UNLESS je postavljen kao prva regenerativna modna kompanija bez plastike, fokusirana na proizvode koji se u potpunosti mogu vratiti prirodi.
Liedtke je danas i potpredsednik brenda strategije u Under Armour-u i smatra da upravo ovakva odeća treba da bude standard budućnosti, jer današnja modna industrija zavisi od plastike - koja se nikada u potpunosti ne razgrađuje
Inspiracija iz ulične i outdoor kulture, cena i dostupnost
Kolekcija je inspirisana skejt, surf i outdoor scenom, a dizajnirana je tako da bude nosiva u svakodnevnim okolnostima. Uključuje komade za muškarce, žene i uniseks modele.
Za sada je kolekcija dostupna isključivo u Under Armour Brand House prodavnici u Baltimoru, a cene se kreću od 30 do 160 dolara. Još uvek nije poznato da li će proizvodi biti dostupni online ili u drugim prodavnicama širom sveta.